zaterdag 22 oktober 2016

Miracle Morning (deel 6)

Even was ik bang dat grieperigheid mijn fijne, nieuwe ochtendroutine zou onderbreken en dat de 30 dagen-challenge zou mislukken. Maar omdat de methode zo goed voelt, heb ik dat niet laten gebeuren. Ik heb het onderdeel bewegen enigszins aangepast, ben wat later opgestaan en heb een keer de in het boek beschreven versie van zes minuten gedaan. We gaan gewoon door!

Veel mensen blijken moeite te hebben met het onderdeel affirmaties. Dat zijn korte, positieve uitspraken of beweringen die je in jezelf (of nog beter: hardop) doet. We vertellen ons onderbewustzijn vaak negatieve dingen: ik kan dit niet, ik haat dit, ik win nooit wat, ik krijg die baan toch niet. Als we dit maar lang genoeg doen, worden die gedachten overtuigingen die effect hebben op ons leven. Maar we kunnen het ook omdraaien: als we maar vaak genoeg (bewust) positieve berichten aan ons onderbewustzijn vertellen, gaan we dat voelen en kan er iets ten goede veranderen.
Het is de kunst om beweringen te gebruiken die geloofwaardig zijn. Als je schulden hebt, zal de affirmatie: 'Ik ben rijk' weinig uithalen. Je gelooft het niet en je voelt het niet. Om die nuance te leren begrijpen, zijn er boeken en websites met positieve affirmaties die ons op weg helpen. Als het proces duidelijker wordt, kunnen we altijd nog onze eigen uitspraken noteren en gebruiken.

Op de website van de Miracle Morning zijn Nederlandstalige affirmaties te downloaden. Een Engelstalige lijst die ik zelf gebruik, is te vinden op de site van de Huffington Post:

-------- \o/ --------