vrijdag 27 november 2015

Yam(mie)

We zijn niet vies van een hype. Al betwijfel ik of het nieuwe glutenvrije desembrood van Yam dat is; ik denk dat er oprecht veel behoefte is aan een goed, glutenvrij brood. Wel schijnt de vraag op dit moment groter te zijn dan het aanbod. Op Facebook raak je niet uitgelezen over de speurtochten naar het net gelanceerde product. Gelukkige kopers plaatsen trots foto's, anderen grijpen mis en weer anderen blijken het verkeerde Yam-brood meegenomen te hebben.

Yam glutenvrij desembrood is vrij van gluten, gist, suiker en additieven. Het heeft een oranje verpakking en een logo van de bedenker en ontwikkelaar: levensmiddelentechnoloog, voedingscoach en auteur van De Hormoonfactor, Ralph Moorman. Ha, Moorman ziet er zelf fris en gezond uit, dat helpt vast ook bij de verkoop.

Er is een contract met Jumbo, die het brood voorlopig als enige verkoopt. Maar niet ieder filiaal heeft het in voorraad. De Jumbo bij mij in de buurt wilde het nog niet bestellen. Een telefoontje en fietstocht naar een Jumbo Foodmarkt bracht meer geluk.
Maar ja, dan heb je eindelijk een gezond broodje bemachtigd, maar is het ook wat? In het verleden had ik glutenvrij brood dat naar cake smaakte. Het bleek vol suiker te zitten en kilo's gewicht erbij te toveren. Later kreeg ik van een arts een recept om het zelf te bakken: veel ingrediƫnten, enigszins eetbaar, maar eenmaal op mijn werk vielen de kruimels als duizend stukjes van een legpuzzel op mijn bureau. De rest bleef gortdroog in mijn keel steken.

Dus ik weet niet hoe ze het geflikt hebben, die Ralph Moorman en Yam. Maar het stevige, zware broodje is goed te snijden, te smeren en te beleggen. En ook goed te eten. Het smaakt heerlijk! Echt!

Test: Yam glutenvrij desembrood zonder suiker.